Hugolín Gavlovič
Valaská škola – mravúv stodola
LD - lyrika
LF - didakticko - reflexívna poézia
LÚ/LŽ - básnická skladba
Téma - mravné poučenia, praktické rady ohľadom životných otázok
- v témach sa pokúsil opísať základné medziľudské vzťahy, ako sú napr. rodina, priateľstvo, vzdelanie, práca, mier, vlasť, ale aj vojnu, opilstvo či chudobu
- mravné poučenia a rady adresoval autor jednotlivcovi a jeho vzťahu k Bohu, blížnym a spoločnosti
V jednotlivých "mravných poučeniach" premýšľa o:
pominuteľnosti v živote (Jednako sa všetci roďa, nejednako k smrti choďa)
výchove detí (Syn zlý vyroste, jak maznavo roste)
lakomosti (Skúpemu isto schádza, čo čo mu do ruky prichádzá)
neslušnom správaní (Pretrhovať reči, žádnému nesvedčí)
opilstve (Hle, človek opilý, žádnému nemilý)
rodičovských povinnostiach (Povinnosť otce a matky díteťu)
vzťahu detí k rodičom (Otcovské potupení nech ti k smíchu neni)
chytrosti chudobných (Chudoba bedlivý z kumštu chce byt živá)
svetskej márnosti (V svetskej márnosti, mnoho trpkosti)
šetrnosti (Babka k babce, budú kapce)
práci (Pracovitý buď i ty)
záhaľčivosti (Lepej pracovati, nežli zahálati)
odrodilstve (Veľmi je hlúpý, kto vlasť svoju tupí)
literatúre (Literné umení, lidem k ozdobení)
všemocnosti peňazí (Peníze všecko múžú)
pravde (V pravde buď stálý, nemineš chvály)
úcte k starobe (Starých ludí šanuj)
skúposti boháčov (Boháč skúpý, velmi hlúpý)
vlastenectve (Vlasť svoja, každému milá)
hygiene (Drž se čistotne podle tvého stavu)
- skladbu dopĺňa ľudová poézia, ale aj veršované anekdoty a 11 príbehov (ide o bájky)
- básne sú napísané bohemizovanou češtinou, to znamená severozápadoslovenským nárečím s českými jazykovými prvkami