Hugolín Gavlovič

Valaská škola – mravúv stodola

LD - lyrika

LF - didakticko - reflexívna poézia

LÚ/LŽ - básnická skladba

Téma - mravné poučenia, praktické rady ohľadom životných otázok

  • v témach sa pokúsil opísať základné medziľudské vzťahy, ako sú napr. rodina, priateľstvo, vzdelanie, práca, mier, vlasť, ale aj vojnu, opilstvo či chudobu 
  • mravné poučenia a rady adresoval autor jednotlivcovi a jeho vzťahu k Bohu, blížnym a spoločnosti 

V jednotlivých "mravných poučeniach" premýšľa o:

  • pominuteľnosti v živote (Jednako sa všetci roďa, nejednako k smrti choďa)

  • výchove detí (Syn zlý vyroste, jak maznavo roste)

  • lakomosti (Skúpemu isto schádza, čo čo mu do ruky prichádzá)

  • neslušnom správaní (Pretrhovať reči, žádnému nesvedčí)

  • opilstve (Hle, človek opilý, žádnému nemilý)

  • rodičovských povinnostiach (Povinnosť otce a matky díteťu)

  • vzťahu detí k rodičom (Otcovské potupení nech ti k smíchu neni)

  • chytrosti chudobných (Chudoba bedlivý z kumštu chce byt živá)

  • svetskej márnosti (V svetskej márnosti, mnoho trpkosti)

  • šetrnosti (Babka k babce, budú kapce)

  • práci (Pracovitý buď i ty)

  • záhaľčivosti (Lepej pracovati, nežli zahálati)

  • odrodilstve (Veľmi je hlúpý, kto vlasť svoju tupí)

  • literatúre (Literné umení, lidem k ozdobení)

  • všemocnosti peňazí (Peníze všecko múžú)

  • pravde (V pravde buď stálý, nemineš chvály)

  • úcte k starobe (Starých ludí šanuj)

  • skúposti boháčov (Boháč skúpý, velmi hlúpý)

  • vlastenectve (Vlasť svoja, každému milá)

  • hygiene (Drž se čistotne podle tvého stavu)

- skladbu dopĺňa ľudová poézia, ale aj veršované anekdoty a 11 príbehov (ide o bájky)

- básne sú napísané bohemizovanou češtinou, to znamená severozápadoslovenským nárečím s českými jazykovými prvkami

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky